Emelie

Om "kränkningar"

Publicerad 2012-01-24 19:56:40 i Allmänt

I och med att jag är medlem i Hyresgästföreningen så får jag hem deras tidning Hem & Hyra en gång i månaden. I månadens nummer kom en insändare från en kvinna som uppenbarligen kände sig ytterst illa behandlad, ja, faktiskt kränkt till och med. Vad hon utsatts för framgår i fotografiet av insändaren nedan (klicka för större bild).


 

Hem & Hyra, nr 1 2012

 


Så var kränkningskarusellen igång igen.


Vi kan ju börja med att gå igenom definitionen av kränkning. Eftersom Elisabeth verkar gilla ordlistors definitioner så kan vi titta på vad Nationalencyklopedin säger om detta - enligt NE så är en kränkning


"som folkrättslig term en handling som strider mot allmän folkrätt eller ett internationellt rättsligt åtagande i bl.a. avtal, konvention eller traktat"


och enligt Wikipedia:

 


”Att kränka någon är att behandla en person nedsättande i ord eller handling, eller att göra ingrepp i dennes rättigheter eller frihet”.

 


På vilket sätt detta skulle strida mot allmän folkrätt har jag svårt att greppa. Jag ser heller inte hur det skulle kunna vara nedsättande. För faktum är ju att man som hyresgäst är just gäst hos sin värd. Se NE:s definition av hyresrätt:


hyresrätt, på avtal grundad rättighet att mot betalning använda annans byggnad eller del därav”


Se där, en annans byggnad. Man betalar för sitt boende och man får inreda själv, men man har också ett ansvar gentemot värden. Man har inte rätt att göra vad man vill i en hyresrätt, på samma sätt som man skulle kunna få göra i en bostad man äger själv. Jag som hyresgäst får inte måla om som jag vill, riva väggar som jag vill, byta ut vilka saker som helst etc. etc. Jag äger inte fastigheten utan får bara disponera den under en kortare eller längre tid.

Således är jag alltså, på ett sätt, gäst i bostaden. På vilket sätt jag skulle känna mig nedvärderad och kränkt till följd av detta, har jag mycket svårt att förstå. Men så blir hon säkert kränkt om hon skulle läsa detta inlägg också.


Jag äcklas så starkt av alla som blir ”kränkta” och ”diskriminerade” hit och dit. Det verkar som att så fort någon blir drabbad av minsta lilla motgång i Svea Rike så drar man fram kränkt-kortet och alla blir alldeles till sig.


Om du som elev stör lektionen trots tillsägelser, och läraren därför kastar ut dig för att de övriga 24 eleverna ska få arbetsro – då har man kränkt den stackars störiga eleven.


Beter du dig illa mot folk på allmän plats och blir omhändertagen av polis/ordningsvakter etc., så är du kränkt av polisen bara för att du är vit/svart/grön/gul/röd/kvinna/man/religiöst troende/politiskt engagerad/hejar på fotbollslag X. Det var bara därför de omhändertog dig. Bara därför. Kränkning och diskriminering direkt! Fy!


Nämns din religion/din folkgrupp/ditt kön/din nationalitet i sammanhang (i t.ex. media) som på något långsökt sätt, av någon avlägsen person, kan tolkas som ett uns negativt – då har plötsligt en hel population blivit kränkt. Fantastiskt.


Människor – sluta ta så jävla illa upp för så onödiga saker. Sluta försöka få folk att trippa på tå för er för att ni inte har något eget självförtroende och självdistans. Det finns sjukt mycket idioter i världen som uttrycker kränkande saker på riktigt – men att säga att varenda liten sak är kränkande och diskriminerande tar bara udden av själva uttrycket och gör att man aldrig någonsin mer kommer ta en ”kränkning” seriöst. Så sluta bry er. Ska jag ta illa upp av alla skämt om att blondiner är dumma och att kvinnor ska stå vid spisen så skulle jag inte få göra något annat än att ta illa upp hela tiden. Så skärp er!

 



Sen kan det ju också vara så att den här kvinnan bara trollar. I så fall har jag en sak att säga till dig, Elisabeth: well played.


Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2012-01-24 20:29:17

Åååh, vissa har på tok för mycket fritid!! Att det finns de som ens kommit på tanken? Sjukt. Håller med dig Emelie.

Idag kastas det ordet omkring för mycket -.-

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela