Emelie

Om att vakna på fel sida

Publicerad 2012-01-18 18:29:06 i Allmänt

Idag har än så länge varit en sån där dag då man vaknar på världens sämsta sida och hela dagen bara går fel. Allt som ska krångla gör verkligen det, och egentligen borde jag ju lärt mig vid det här laget: om den känslan infinner sig direkt på morgonen - rusa genast tillbaka till sängen och somna om innan misären är ett faktum. En riktig masterplan alltså, fly från problemen innan de hinner angripa dig.

Det kanske fungerar nu, men frågan är hur pass hållbart det hade varit i arbetslivet sen.

"Eh, nej men alltså, dagen kändes inte bra när jag vaknade, så den bästa lösningen för alla var ju att jag inte kom till jobbet i tid."


Kanske lika bra att slopa idén redan nu då.
En annan sak jag funderar på är varför man alltid kommer på bättre saker att göra än de man borde göra, vilket man sedan förhalar tiden med, eller procrastination som det så fint heter på engelska. Det lyckas alltid förvandla nödvändiga plugg-/städ-/sov-/annat viktigt-timmar till mer eller mindre nödvändiga sysselsättningar som inte alls bör prioriteras för stunden. Jag är expert på detta. Såhär brukar mina tentaperioder se ut:

Scenario: Du har tenta inom en väldigt kort tidsperiod och du har egentligen inte tid med att göra någonting annat än att råplugga den närmaste veckan.

Utfall: Vad stökigt det är bland alla mina pärmar! Bäst att jag sorterar alla papper som är helt irrelevanta för denna tenta just nu, för det måste jag verkligen göra. Såhär kan vi ju inte ha det! Nämen oj, jag hittade en gammal bild från när jag var med person X och Y på semester på plats Z! Det var ju jättekul, det måste vi verkligen göra om. Jag borde nog kolla på resor redan nu... Är man tidigt ute får man ju bättre pris... På tal om pengar, jag har ju ganska mycket nu eftersom studiebidraget kommit. Kanske ska kolla på lite skor också, eftersom jag varit så duktig och pluggat i 2 timmar nu så förtjänar jag väl ett par... Åh, de där var ju jättefina! Såg en tjej som hade såna. Måste nog kolla upp henne på Facebook för att se hur de såg ut. Oj, Top Model har gjort en uppdatering på Facebook om att det har kommit en ny säsong! Bäst att jag kollar igenom de tidigare 14 säsongerna av det programmet först, och sen den nya, så jag hänger med...
(Låt detta fortskrida i en till synes oändlig loop, ända tills det är 12 timmar kvar tills tentan börjar och du i vild panik försöker trycka in kunskap genom att slå boken upprepade gånger i huvudet. Inse att det inte går. Kugga tentan. Lova dig själv att börja plugga i tid nästa gång. Upprepa hela scenariot.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela