Emelie

Nunc per ludum, dorsum nudum fero tui sceleris

Publicerad 2012-01-10 08:27:57 i Allmänt

Ett (tillfälligt?) snabbt återhopp till bloggarenan.
Sitter och väntar på att kaffet ska bli färdigt så jag kan bli en människa. Ah, mitt svarta guld, vad skulle jag göra utan dig?

Eftersom jag bestämde mig för att leva hälsosamt denna månad så är kaffe också min enda njutningskälla för tillfället. Detta innebär alltså att saker som chips, godis, bullar/kakor, hamburgare, pizza, pommes frites, alkohol etc etc är bannlysta från mitt liv just nu, samt att jag försöker träna en aning oftare än förut (det vill säga, jag tränar oftare än aldrig). Hittils har det gått bra, fast jag är grymt sugen på pizza, öl, chips och cheesecake.

På tal om öl så satt jag och räknade på kalorierna för en festmängd alkohol för mig i olika former. Detta är alltså räknat på en (för mig) stor mängd alkohol, dvs. en lång och rejäl festkväll med maximalt intag. Det jag fick fram var då att:

  • Dricker jag starköl (5,2 %) får jag i mig 1350 kcal. Då jag har ett dagsbehov på ungefär 1900-2200 kcal så täcker detta alltså nästan 70 % av hela mitt dagsbehov av kalorier. :(
  • Dricker jag ren vodka, brännvin eller liknande (40 %) så får jag i mig ca 790 kcal. Även detta ganska mycket. Sen tillkommer också det jag blandar det hela med, vilket ju oftast är någon form av söta likörer och/eller läsk, vilket ökar kaloriinnehållet ganska kraftigt.
  • Dricker jag rött vin eller torrt vitt vin (ca 14 %) får jag i mig ca 700 kcal. Således det mest optimala alternativet för mig, fortfarande inte särskilt hälsosamt dock...

Jag tog inte med någon beräkning på whisky, punsch, konjak m.m. då jag sällan dricker detta. Den som vill kan räkna själv utifrån värdena här.

Vidare så insåg jag att en shot med vodka motsvarar ungefär en shot med smält smör. Mmmm, nu blev jag otroligt sugen på att shotta... Eller inte.

Motsvarande en förmögenhet i Norge.


Har tenta idag kl 15.00-19.00. Kanske världens sämsta tid, dvs. den tidsperiod på dygnet då jag är som mest hungrig och trött. Kommer få ta med mig en kudde och en trerätters middag som tentatillbehör.
Oavsett så har jag för en gångs skull varit (ganska) duktig på att plugga, har hållit på ett par timmar om dagen sedan den 5e. Får se om det hjälper!
Denna kurs innehöll för övrigt ovanligt mycket matte. Insåg att jag knappt kom ihåg någonting - har alla timmar med Georg varit förgäves?

Troligtvis.

Min inställning boostades dock när jag insåg att de flesta andra inte läst mer än till MaC. Plötsligt kände jag mig ganska duktig (jag hänvisar fortfarande, och kommer alltid att hänvisa, till NP i MaD), och kursen gick bra. Nu hoppas jag på att jag nött in alla formler och att tentan går som en dans. Mest hoppas jag kanske på att jag inte äter upp någon under tentans gång.
Efter ikväll så är jag helt ledig fram till måndag. Sweet!

Kommentarer

Postat av: Georg

Publicerad 2012-01-16 09:07:21

Aaaaah...härlig bild!

NHMF som vi brukar säga ;)

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-01-16 18:47:19

Detta är troligtvis pinsamt att jag glömt bort, men... NHMF? När jag googlar det får jag upp Nordiska Hästmassörers Förbund. Jag gissar att det inte är det du syftar på.

Postat av: Georg

Publicerad 2012-01-16 23:14:11

Hihi. Hästmassörer... De är säkert glada över kvällens Jerringpris.

Jag menar förstås att Nerds Have More Fun.

Tshirten passar förövrigt perfekt och jag får många avundsjuka blickar i Vargens fikarum. På alla andra ställen får jag bara förvirrade blickar.. Märkligt :). Tusen tack igen och på återseende!

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-01-16 23:28:45

Hihi, såklart!



Så bra att den dög som mer än inramad väggprydnad :) Alla är ju dock inte riktigt på den nivån att de begriper sådana fantastiska skämt, men dessa varelser behöver man ju inte beblanda sig med om man inte vill.

Så lite så, kul att den uppskattades!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela